Suomalaisuus on superia
Olin viime viikon Luxemburgissa edistämässä suomalaisen ruoan pääsyä luxemburgilaisille ja eurooppalaisille markkinoille. Mikä viikko se olikin! Suuri menestys. Ei ihme. Suomalaiset raaka-aineet ja ruokatuotteet ovat superia.
Vientiyritysten toiminta keskittyyy vahvasti omaan segmenttiin. Tietenkin, koska tavoite on saada oma yritys ja tuote maailman markkinoille. Markkinoimme maatamme kokonaisuutena innovatiivisena ja tasa-arvoisena maana, jossa on puhdas ilma, tuore ja puhdas ruoka, erinomainen koulutus ja voimaa antama luonto. Tätä on suomalaisuus, tietenkin.
Keskityttyäni viime aikoina aktiivisesti tuotteistamiseen, ruokaimagon rakentamiseen ja vientiin olen kehittänyt konseptia, jolla saisimme laajennettua vientitoimintaamme laaja-alaisemmaksi, useampaa toimialaa koskettavaksi.
Näen high-tech messujen yhteydessä vahvan markkinaraon myös suomalaisen ruoan sekä designin viennille. Messujen neuvotteluruokatarjonta sekä osastotarjonta pitäisi olla suomalaista, mikä toimisi ja miten, siihen minulla on konsepti jo valmiina. Lisäksi vaatetus osastoilla olisi hyvä olla suomalaista korkealaatuista vaateteollisuuden tuottamaa.
Ajatellaan esimerkiksi rakennusalan messuja. Suomalaisen rakennuttajan osastolla ja neuvottelutiloissa on suomalaisia laatutuotteita elintarvike- ja juomasektorilta mukana ja osastoväellä yllään korkealaatuista suomalaista vaateteollisuuden asuja, Yhdistettäessä oman osaamisen myynti myös laajemmin laatuun ja korkeaan standardiin vahvistuu koko maabrändi ja edistää vientikaupan tekoa. Sama toimii myös kone- ja korkean teknologian osaamisen kanssa.
Kysymys kuuluukin, kuka rahoittaa? Messuille tarvitaan joka tapauksessa tarjoilu ja henkilökunnalle vaatetus. Eikös kannattaisi hankkia kotimaasta ja tuoda vaikka tarjoiluista vastaava henkilö mukana messuille. Mieluummin suomalaista tarjolle itsehoidettuna kuin vaikka ranskalaista messukeskuksien ketjutoimijoiden ruokaa. Ja sama myös mm vaatetuksessa.
Kuka suomalaisista vientiyrityksistä lähtee mukaan? Olen käytettävissänne.
Kuriositeettina ja vähän härnätäkseni vielä.... Lufthansa oli hienosti tuonut business-luokan lennoilleen saksalaisen ruoan. Menu kertoi, mistä Saksassa menu oli peräisin. Viimeisen puolentoista viikon aikana lensin neljä Lufthansan lentoa ja tämä toteutui kaikilla lennoilla. Erinomainen suoritus.