en-Tue omia
EU:n ylimääräisen huippukokouksen teema on, miten EU tukee omia yrityksiään. Bingo! Tämä on juuri sitä. Toimi paikallisesti vaikuta maailmanlaajuisesti. EU laajuisesti kyse on valtiontukisäännöstöstä, mutta miten me toimimme paikallisesti.
Tästä pääsen lempiaiheeseeni paikalliseen lähiruokaan ja -juomaan ja niiden kautta luotavaan imagoon. Meillä on iso askel otettavana, jotta paikallinen ruoka on osa ruokaimagoa. Nyt en kirjoita siitä, minkälaisia ravintoloita alueella on ja minkälaista ruokaa ne tarjoavat ja mihin hintaan. Ajatuksissani ja pohdinnoissani on kyse siitä, kuinka paikallisten tuottajien tuotteet ovat esillä kaupoissa ja ravintoloissa. Kuinka yksittäinen kuluttaja ja matkailija voi hankkia paikallisia raaka-aineita. Kuinka paikalliset tuotteet ovat tarjolla yritysten ja kuntien tarjoiluissa.
Ensimmäinen askel tässä ovat itse kunnat, kaupungit ja paikalliset matkailuorganisaatiot. Onko alueelle tuleville matkailijoille tarjolla paikallisia aineksia ja reseptejä, joista he voivat valmistaa ruokaa? Joko vierailun aikana tai vierailun jälkeen. Onko kunnan tilaisuuksissa tarjolla paikalliset oluet, siiderit, viinit ja leivät vai onko pöydissä vain jonkun leipomat croissantit tarjolla jonkun valmistamalla juustolla ja jostain tuotetulla tomaatilla?
Ajatellaanpa vaikka italialaisia. Syödessäsi bruschettaa voit olla lähes varma, että kyseessä on paikallista leipää ja paikallisia tomaatteja. Ja pastat, ovathan ne paikallista, juuri italialaista. Usein jopa itse tehtyä. Ja mitä ostan kotiin? No sitä paikallista artesaanipastaa tietenkin sekä paketin italialaisia cantuccineja.
Luxemburgilaiset tarjoavat paikallisia cremanteja ja viinejä aivan varmasti ja niitäkin hankin kotiin. Halutessani muistella matkaa ja makumaailmaa käyn Alkossa hankkimassa juuri sitä samaa luxemburgilaista, jota maistoin paikan päällä.
Mitä meillä tarjotaan monissa yritysten ja kuntien tilaisuuksissa? Erinomaista ruokaa ja juomaa. Onko tarjoiluissa ajatus? Väitän, että sitä ei usein ole. Miksi? Koska ei ole ajateltu. Ei ole ajateltu ruoan olevan osa imagoa ja itseasiassa myös keino wow-elämykseenkin. Ja koska kilpailutuslainsäädäntöä tulkitaan ylitiukasti, mitä jos kilpailutuksessa ruoan pitääkin olla tuotettu 100 km säteellä?
Mitäs nyt? Laita sähköpostia kati@katipohjanmaa.fi laitetaan teidän kunnan ja yrityksen ruokaimago kuntoon. Ihan oikeasti.