en-Kahvilassakäynti on elämys

29/04/2022

Kahvilassa käynti on elämys

Olin viime viikolla Fazer Suomen kutsumana aamiaisella Kluuvikadun Fazerilla. Edellisestä käynnistä oli kulunut jo tovi. Avatessani oven ja kävellessäni sisään tulvahti mieleeni valtavasti muistoja. Näin taitaa käydä monelle muullekin sillä onhan Kluuvikadulla ollut Karl Fazerin kahvila vuodesta 1891. Silloin nimenä oli Karl Fazerin ranskalais-venäläinen konditoria.


Minun vahvimmat muistot liittyvät useisiin käynteihin kahvilassa isoisäni kanssa. Hän puki tumman puvun ylleen ja lähti tapaamaan ystäviään iltapäiväkahville. Minä pääsin usein mukaan.Kuuntelin ikäherrojen jutustelua ja nautin bebe-leivoksen. Fazerin pähkinä-bebe on edelleen yksi suosikeistani kahvin kanssa herkutteluun.

Kahvilat ovat olleet jo 1900-luvun alusta alkaen niitä paikkoja, joissa naiset saivat käydä keskenään ilman herraseuraa. Kahviloiden yleistyminen Suomessa 1900-luvun alussa on vaikuttanut sukupuolten tasa-arvoon. Kahvilassa käyminen ilman herraseuraa oli jo tuolloin naisväelle sopivana pidetty aktiviteetti, vaikka ravintolaan pitikin mennä vielä herraseuraa. Kahvilan pitämistä pidettiin naisille sopivana liiketoimintana. Tämä on mielenkiintoinen yksityiskohta. Miksihän näin?

Kahvilassa käynti on erityisesti tuolloin 1900-luvun alussa ollut naisille elämys. He pääsivät liikkumaan itsenäisesti ja tapaamaan ystävättäriä ilman miesseuraa. Tänä päivänäkin kahvilassakäynti on elämys. Huuhka, Seppälä & Laaksonen artikkelissa todetaan "kahvilan fyysistä ja sosiaalista ympäristöä koskevilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa viihtyisyyteen ja kahvilassa käyntiin elämyksenä. Etenkin konseptoiduissa kahviloissa kulutustapahtuman elämystä pyritään säätelemään kokemuksellisen markkinoinnin elementtien optimaalisella yhdistämisellä".

Kahvilan ympäristö on merkityksellinen tekijä kahvilakokemuksessa. Fazerin edustajien mukaan "Arjen elämyksiin ja pieniin nautintoihin on panostettu jo pitkään ja tämä nousujohteinen trendi jatkaa kasvuaan myös pandemian jälkeisillä markkinoilla. Laatutietoiset asiakkaat haluavat korkealuokkaisten tuotteiden ja palvelun lisäksi viihtyisän ympäristön sekä kokonaisvaltaisemman elämyksen. Fazer Café -ketju laajentaa toimintaansa Helsingissä ja avaa kesään mennessä kaksi uutta kahvilaa, Bulevardille ja Annankadulle".

Minulle ympäristö on merkityksellinen tekijä niin kahvila- kuin ravintolakokemuksessakin. Jos miljö ei ole kunnossa en mene, mutta samalla pitää olla myös tuotteen kunnossa. Tuotteeksi minulle ei riitä vain ruoka vaan myös mielenkiintoiset juomat niin holilliset kuin holittomat.

Kahvilakokemus on minulle kokemus, kaikille aisteille ja koko keholle niin mielelle kuin ravitsemuksellisestikin. Useimmiten menen kahvilaan naisystävien kanssa. Jos meillä on mukana puolisot on suunta yleisemmin ravintolaan. Juontaakohan tämä jo sieltä 1900-luvun alusta?

Lähteet

https://suomisyojajuo.fi/2020/12/01/kupillinen-historiaa-eli-kahvi-suomessa/

https://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2006/09/1-3-sepppala.pdf

https://www.fazergroup.com/fi/settings/cision-news/?id=4232450